Versek, fotók, művészetek, süni, természet.

"akkor lesz itt szép világ, ha égig ér a szarkaláb, és az úton sündisznócska, riszálja a popsiját"

Börzsöny - Remete barlang

Nagymaros vá (115 m) – Rigó-hegy (313 m) – Remete barlang (215 m) – Dobozi orom (340 m) – Borostyánkői pihenő – Trampó völgy alja – Bodzás völgy alja - Zebegény vá.(170m)

Kiss Antal / Remete völgy oldalán

Az Úr 2012.esztendejének Szent Mihály (szeptember) havának 22-ik napja vagyon. A kellemes napsütés, túrára csábítja kicsiny csapatunkat. Tali Újpest Metro kijáratnál, innen villamossal irány Rákospalota-újpest vá. Az egyetlen működő pénztár előtt, kb. 30-35 fős aprónépekből és kísérőikből álló tömeg kígyózik komótosan. Meglepően gyorsan haladunk kiderül, hogy 1 darab fehérnépre jut 3-4 aprónép, kik tök feleslegesen növelik a sort.

08,52-kor befut a szerelvény, meglepően sok kocsival. Vácnál kiderül, tömeges invázió van a kismaros környéki hegyekben, kisméretű porba pukizó egyedek formájában. Vélelmezhetően az alsó tagozat legkisebbjeit szoktatják a természethez, ami dicséretes dolog.

09,53-kor érünk Nagymaros vá, leszállunk, megvárjuk, míg elmegy a vonat. Az állomás tiszta, rendezett, a környező hegyek zöldje integet hívogatóan.

10,00-kor, 115 m magasságból, nekivágunk az első meredekebb kaptatónak a jelzésen. A kezdeti betonutat, felváltja az erdő, s benne a kicsit morzsalékos erdei altalaj, az ősz kezdő színeinek tarka levélpompája ropog a talpunk alatt.

Első állomásunk a 313 m magasban lévő Rigó hegy. Kacskaringós vonalvezetésű erdei ősvénye lassan, komótosan kúszik az ég felé, fel, egyre fel. Jön egy gyorsvonati sebességgel közeledő, mintegy 30-35 kg-os vakvezető labrador, sikerült kitérnünk az útjából. Fiatalember vezet egy csinos vak leányt, kutya önfeledten szaladgál köröttük, élvezi a természetet, fiatal jószág, kissé szeleburdinak tűnik. jelzésen felérünk, gyönyörű kilátás nyílik meg a Duna-kanyarra, a hegy zöld-sárga levelei közt megbúvó apró, színes házakra. Ragyogóan süt a fényes korong az égről, a Duna türkiz-kékje csillog alant a mélyben, hajóvonták találkozása tilos! – alacsony a vízállás.

Harapunk pár falatot, kortyolunk hűs italainkból, majd nekivágunk a következő etapnak. A nyári lakok, nyaralok közt haladunk a műúton, az erdőszéli utcán végigtekintve, elszörnyedünk meredekségén – jó, hogy nem itt jöttünk fel. A betonutat sorompó keresztezi, mögötte földút, megérkeztünk a pilisi erdészet területére. Kedvenc jelzésen haladunk a következő célpont felé. A morzsalékos altalajon széles ősvény, kényelmesen haladunk rajta, csodálva az erdei virágokat (krokus), a természet zöldjének látváynos szintit. Gánti emléktáblánál balra kicsiny kitérő és a szirtről a Duna-kanyar gyönyörűséges kékje, a vízparton megbúvó Visegrádi házak üde kavalkádja köszönti az ember gyermekét.  Fotók készülnek, majd visszatérünk utunkhoz, újabb kiszögelés, és a csoda megismétlődik. A verőfényes napsütésben sziporkázóan csillognak a kék Duna habjai, ragyogó kilátással Visegrádra.

Megérkezünk a Rigó hegyi elágazáshoz, utunk a folytatódik a Remete barlang felé (2,5 km). A megszokott morzsalékos erdei talajon haladunk egyre keskenyedő, ősvénynek látszó lábnyomokon. Itt már illik figyelni a lábunk elé. A kanyargós, kacskaringós, hullámzó csapás a Remete völgy oldalán szalad velünk. A kidőlt fákat az erdészet felvágta, leszedte az útról, nagyban könnyítve a haladást. Újabb kilátópont, jellegzetessége egy sziklaököl, és a csodálatos rálátás Dömösre. Lépünk tovább, nagyobb aprónép csapat közeledik lentről, elengedjük a meggyötört porba pukizó egyedeket – reggel 08,00 óta vannak úton. Csoda, hogy még mennek! Lemegyünk az ősvényen, felkúszunk egy hegyoldalon, s máris 13,00 a Remete barlangnál vagyunk. Rácsodálkozunk a Duna-kanyarra, Dömösre, Prédikálószékre, Rám völgyre és nekiállunk finom hamik elfogyasztásának, fotózkodásnak.

13,30 jelzés zergéknek. A túra legkeményebb szakasza, 700 m emelkedő első része sziklaszirten, a maradék kétharmad morzsalékos altalajon. 60 perc alatt sikerült átvergődnünk, felvergődnünk, a meredek, csúszós, tüdőt és lábat próbáló szakaszon a Dobozi orom elágazóhoz. Útközben természeti csodaként villás fatörzsben hatalmas kőkolonc pihen. Vajh miként került oda? – új lábakért esedeztem a teremtőhöz!

Megjegyezném, 60 éves kor fölött, érszűkületes egyedeknek, kimondottan nem ajánlanám a kőszáli zerge tulajdonságai nélkül ezen szakaszt. 14,35-re felkúsztunk, el kell ismernem jó alakú és formás lábú kolleginák is megszenvedtek, e szakasszal, - roppant élvezték mikor a végére értünk.

jelzésen, öröm az élet Borostyánkői pihenő felé: - lejtő! Túránk során az első ülő alkalmatossággal, pad formájában, itt találkoztunk. A kilátás a megszokott, lenyűgöző, igéző, mint széplány, az első randevún, csillagfényes éjben! Folytatjuk utunkat a Trampó völgy felé, a jelzésen, kellemes lejtőn, lágyan kanyargó ősvényen. Egy- egy kilátóponton rácsodálkozunk Dömösre, a Pilismaróti sík részleteire. Rövidesen a Bodzás völgy alja nevű szirtről csodáljuk a természet szépségeit a délutáni fényben, itt újabb padot leltünk. Alig félóra, s máris Zebegény utcáit koptatjuk, irány a vasút. A síneken rácsodálkozunk a MMV 601 001-5 mozdonyra. Megcsodáljuk az1851-ben épült hétlyukú zebegényi vasúti völgyhidat, melyet 1890-ben kiszélesítettek. Befutunk az állomásra, bő félóra a vonat indulásig. Irány a vasúti resti, finom hideg a sör!

Felvételek Canon PowerShot A 550 géppel készültek, s az alábbi linken érhetőek el:

KELLEMES TURÁZÁST MINDENKINEK!

oldal teteje

Oldal: Börzsöny - Nagymaros-Remete barlang-Zebegény
Versek, fotók, művészetek, süni, természet. - © 2008 - 2024 - antalkiss.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!