Versek, fotók, művészetek, süni, természet.

"akkor lesz itt szép világ, ha égig ér a szarkaláb, és az úton sündisznócska, riszálja a popsiját"

PILIS - VASAS SZAKADÉK II.

III.

vissza termeszet

Szentendre - Dömörkaputábor mh. - Vasas szakadék - Kő hegyi th. - Szentendre

Az Úr 2012. esztendejének Szent András [November] havának 11.-ik napja, kellemes vénaszonyok nyara. Elzsibbadt lábak mozgásra vágynak. Szép asszony kiséretében utnak indulunk. Újpest városkapú Volánbusz központból nem indulnak félóránként járatok Szentendrére. Ebből is látszik, itt az ősz és az őszi menetrend. Kicentizzük, 09,15-kor indulás a 889-es járattal, érkezés 09,37-kor Szentendre busz vá.-ra. Gyors lekászálódás, majd rohanás a konténerhez, melyben jegyek válthatóak a további útra. Sikeresen megelőzők egy nagyobb létszámű fiatalokból álló társaságot, - ráérősen ballagtak. 2 jegy Dömörkapu tábor mh.-ig, majd szapora léptek a 6-os kocsiálláshoz, 09,42. A sofőr rendes ember, megvárja az integetőket, 09,46-kor indulunk, Dömörkaputábor mh. 10,02-kor célt érünk, leszállunk. Az ősz színei: zöld, sárga, barna, arany kavalkádja fogadja az ember gyermekeit. Varázslatos, idili, csendélet A kanyarban vadi új tábla, tudatja Dömörkaputábor mh. Nekivágunk a láthatatlan sáv jelzésnek a műúton , Anna lovas-tanya írányába. Kis köhíd, alatta a Bükkös patak víze csordogál csendesen, a negritkult lombok közt rálátni egy aprócska vízesésre. sáv kicsit kopottan jelzi merre tovább (balra), míg a műút a Lajos forráshoz vezeti a géperejűvel közlekedőket. A katonai bázishoz vezető híd mellett elhaladva, szembesülünk elfuserált autósok idiotizmusával, a turista útat mintegy 50 m távolságban rodeo pályának használták, s az elmúlt napok esőzése mind ide gyült össze. Óvatosan a fák, bokrok alatt meghajolva, elaraszolunk a vendégmarasztaló sár mellett. Utunk elágazik, a barátságos jelen haladunk tovább folyamatos emelkedés közben a Vasas szakadék felé. Az aljnővényzetben érdekes gombák kacsintgatnak. Az erdő elbüvőlő, szinei a legjobb trendet követik. Ide el kell jönni! 11,00-kor fent vagyunk a Vasas szakadéknál. A nap játékosan kukucskál a hatalmas szirtek közé, fény pamacsai érdekes alakzatokat keltenek életre. Innen 1,5 km a Kő hegyi turistaház.  jelzésen tovább indulunk, a környező hegyek aranysárga, rőt lobogó vöröse, hajlik a zöldbe. Lenyügöző.  sáv jelre kanyarodunk, s rövidesen a Czibulka János menedékház alatti, kiszáradt tavacska helyén állunk. Érdekes látvány. Pár perc és fent vagyunk, népes ember sereg játszik a nagyréten, falatoznak, forrált bort kortyolnak. Csatlakozunk a falatozók, horpölők népes csapatához. Bent  fiatalember bábozik apróságokkal, a hatalmas cserépkályhában lobógó lángok adják a kellemes meleget. Átsétálunk a 200 m lévő Petőfi kilátohóz. Megcsodáljuk a gomba sziklát, a sárkányrepülősök mutatványait a lábunk alatt heverő házak szinpompáját, amint lágyan illeszkednek a természet őlébe. Az idő továbbra is kellemes, tiszta, messzire látni. Eldöntjúk, a Dobos hegyi víztározó és a Pataki villa mellett elhaladva sétálunk Szentendrére (6 km). Több villa létezik a víztározó környékén, ronda köves úton lehet haladni, Szentendréig. A helység szélén új házak, szépek, némelyet kő gazdagék lakhatnak. 14,30-ra bent vagyunk a Hév. végállomáson. Az utról készült fotók az alábbi linken elérhetőek.

KELLEMES TURÁZÁST!

Szentendre - Dömörkaputábor mh. - Vasas szakadék - Kő hegyi th. - Kéki bánya mh. Szentendre

Az Úr 2011. esztendeje, Pünkösd avagy Igéret hava [május] 14-ik napja, mely oly csalfa és változékony, mint szép lány, szép asszony, karjának varázslatos őlelése. Kedvező alkalom a lábak ismételt megmozgatására. Az ötlet osztatlan sikert arat, s máris utón a csipetnyi csapat. Találkozás Szentendrén, 09,30-kor, a 6-os kocsiállásnál, tucatnyi helybélit leszámítva, nem vagyunk sokan a járaton. 09,45-kor menetrendszerűen indulunk, írány Dömörkaputábor mh. 10,00 kor célt érünk, leszállunk.

Fotó: Kiss Antal

Dömörkaputábor mh. vadregényesen benőve az erdő adta nővényekkel, eltéveszteni nem lehet, innen ágazik le a műút Lajos forrás felé. jelzés kis kutakodás után, nyomokban felfedezhető.  Mintegy 2,0 km-es sétával, elérhető a Vasas szakadék, onnan újabb 1,5 km-es sétával a Kő hegyi th.

Indulási pontunktól pár perc séta a műúton , és elérkezünk a Bükkös - patak felett átívelő kőhídhoz. A patakban meglehetősen kevés a víz, amely békésen csordogál a köveken. A lépcsön lesétálva, pár tucat métert megtéve, egy épített vízesésben gyönyörködhetünk.

Fotó: Kiss Antal / Kopjafa

A patak parton, az ősvény mellett, hatalmas fa árnyékában, kopjafa áll, a rajta lévő befaragott emberi arcot nem sikerült felismernünk. Tájékoztatót sem találtunk kinek az emlékére állították. Tán megérdemelne egy táblácskát a Pilisi Parkerdő gondozóitól?!.

Fotó: Kiss Antal

Az épitett vízesésen csendesen csordogál a Bükkös-patak

Bükkös - patak csendes, lassú folyása, a természet erői által átrendezett tájon.

Visszatérve a műútra, szemközt  az Anna - völgyi lovas tanya, amely mellett murvával felszórt úton mehetünk pár percig. A Pilisi - Parkerdő üzemeltetői pár órás munkával, egészen barátságos írányjelzéssel szolgálhatnának. Járnak erre turisták, hadd örüljenek a láthatóságnak. A tábla jobb oldalán a műút Lajos forrás írányába tart, mi bal csapáson, haladtunk tovább a Vasas szakadék írányába.

Fotó: Kiss Antal

, és jelek közül a (jobb oldal) írányában haladunk a Vasas szakadék irányába, folyamatos, enyhe, emelkedővel.

Fotó: Kiss Antal / A Pilisi parkerdő réme

A távolban furcsa kinézetű szörmok, uralja a terepet. Természetesen, mint a teremtés koronája, a helyzetet felmérve, a szépasszonyok háta és szoknyája mögé bújva, várom a fejleményeket. Négylábú szörös felállván, nyávogott, majd kényelmesen, nem zavartatva magát tovább ballagot, a Vasas szakadér írányába. Honnan került ide, és mit csinált? Ősei ragadozó vére pezsget fel ereiben?

Fotó: Kiss Antal

Az ősvényt elhagyva egy érdekesen fa alakzat mellett vezetett utunk, az aljnővényzet alatt, kövek, kisebb, nagyobb formában.

Fotó: Kiss Antal/ Ásitó oroszlán

és találkozásánál, 11,02-kor elértük a Vasas szakadék bejáratát. 60 perces utunk során, mintegy 2 km tettünk meg, a Köhegyi th. innen 1,5 km. A Vasas szakadék bejáratánál a mgszokott ásító oroszlán alakzat fogad. Már minden szőgből automatikusan ezt látom.

Fentről figyelik lépéseinket

Falak között homályosan, az idő szép, az altalaj száraz, a nők kedvesen csacsognak, bár időnként a magas sziklafalak tővében az áhítatt halk hangja hallatszik.

Utunk jelzésen vezet tovább, a Vasas szakadék történetéről a tanősvényen elhelyezett infótábla ad kellő felvilágosítást.

Fotó: Kiss Antal

Kényelmes séta utunk jelről, vált, a Kö hegyi th. irányába. Szép virágok.

Fotó: Kiss Antal / Kő hegyi th.

Feltünik uticélunk, a Kő hegyi th., mely télen-nyáron várja az erre járó fáradt vándort. Kedves emberek, udvarias kiszolgálással, finom falatokkal, italokkal. Dömörkaputábortól idáig a 3,5 km utat, kényelmesen sétálva, beszélgetve, enyhe emelkedőkkel tarkitva, 120 perc alatt abszolváltuk. A kis tóban lévő béka, csók hijján nem változott királyfivá. Előkerültek zsákjainkból az eleddig cipelt fiom falatok, italok és serényen elfogyasztásra kerültek, miközben a déli verőfényben fürdő, tájat csodáltuk.

Fotó: Kiss Antal

Megérdemelt pihit letöltve, átsétáltunk a Petőfi pihenőhőz (200 m), gyönyörködni a táj fenséges pompájában.

Nem idegen ajkuak népes csapata, enyhén palócos akcentussal, hívta fel egymás figyelmét, a táj szépségére, a napoleon kalapja nevű képzödményre. Kivártuk míg elsétálnak, és a táj visszanyeri háboritatlan békéjét, a halkan zugó szellő öleli körül az idilit. jelzésen 5,1 km távolságra található Pomáz HÉV va.

Az út minősége hagy némi kivánni valót, de meglehet vele birkózni. A környező hegyek varázslatos, szinpompás világa ad felejthetetlen élményt. Nem elhanyagolható szempont az oldalamon haladó szépasszonyok, békés derűje, halk csivitelése.

Fotó: Kiss Antal / Akácvirág

Akácvirágnak azonosítva, megállapítottuk, hogy illatos virága a méhek kedvence, és gyógyteaként is hasznósítható

Tájkép a Doboshegyi víztározó magasságából.

Fotó: Kiss Antal

Bükkös - patak csendesen csordogáló vízecskéje, a hídról megtekintve.

Kéki bánya távolsági Volánbusz mh. 14,30 magasságában elérve. A járat 14,45 kor van hétvégén. 6,5 km megtétele, kényelmes sétával, beszélgetéssel, pihenőkkel, 4,5 órát igényelt.

KÍVÁNOK MINDENKINEK KELLEMES IDŐT TÚRÁJÁHOZ!

lap tetejere

Oldal: Pilis - Vasas szakadék II.
Versek, fotók, művészetek, süni, természet. - © 2008 - 2024 - antalkiss.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!